Tips voor een gezonde kerst

Kerst-tafel

De kans is groot dat jij dit jaar zelf de gastvrouw of -heer bent tijdens de feestdagen. Dat betekent dat jij ervoor kiest hoe gezond de kerst gaat zijn. Wil jij graag een gezonde kerst? Lees dan onderstaande tips en laat je inspireren!

  1. Houd je aan je gewone ritme

Wanneer wij aan kerst denken, dan denken wij natuurlijk aan een grote tafel vol met familie, vrienden en eten. Helaas gaat het stukje familie en vrienden uitnodigen dit jaar iets anders. Een goede reden om ook de hoeveelheid eten aan te passen! Het is namelijk niet gezond om je eetritme aan te passen. Probeer jezelf, ook tijdens kerst, te houden aan 3 maaltijden op een dag. Dit betekent niet dat je jouw kookkunsten niet mag tonen, dat kan juist wel. Je kunt nu namelijk al jouw talenten richten op één mooie maaltijd.

 

  1. Start met een kleurrijke salade

Het kan zijn dan je wel een keer gehoord hebt dat je diner starten met een salade je hongerlust opwekt. Deze uitspraak is helaas niet gebaseerd op wetenschappelijke feiten. Wat wel klopt is dat het eten van een kleurrijke salade erg gezond is. Des te meer kleur jij toevoegt aan je salade, des te meer groente en fruit je gaat eten. Tip voor een gezonde salade? Bekijk dan deze lekkere salade met rode én blauwe bessen.

  1. Maak je eigen saus

Bij een kerst hoofdgerecht, hoort natuurlijk een lekkere saus. Maar wist jij dat de meeste kant-en-klare sauzen erg ongezond zijn? Vaak zit hier erg veel zout in, wat natuurlijk helemaal niet goed is. Daarom raden wij het jou aan om een eigen saus te maken. Dit is vaak eenvoudig én je hoeft er geen nieuwe kookspullen voor in huis te halen. Door een saus te maken op basis van een vrucht of fruit, maak je het extra gezond en zoet. Zo kun je onze lekkere rode bessen eenvoudig met een beetje honing in de pan verwarmen. Na een beetje roeren krijg je al een lekker sausje die je bij een vleesgerecht kunt serveren!

 

  1. Extra groente en fruit op tafel

Tijdens het hoofgerecht kun je ook extra groente en fruit op tafel zetten. Je zult het misschien niet meteen zeggen, maar lekkere blauwe bessen zijn heerlijk te combineren met verschillende soorten fruit. Ook is een stukje groente of fruit altijd goed om af te wisselen tussen verschillende smaken.

 

  1. Kies voor een gezond dessert

Wij begrijpen dat je graag een feestelijk en zoet dessert op tafel wilt zetten als afsluiter van je kerst diner. Hier zijn wij het ook absoluut mee eens! Daarom komen wij graag met een gezond alternatief die zowel zoet als feestelijk is; namelijk de chia pudding. Dit dessert kun je de avond van te voren klaar maken, lekker makkelijk! De zoete fruitsoorten worden gecombineerd met de smaak van kokos, wat een heerlijke smaakbeleving oplevert. En dat allemaal ook nog eens gezond, perfect dus!

Ondanks alle maatregelen hopen wij dat jullie een mooie en gezonde kerst hebben. Alvast fijne feestdagen gewenst en een gelukkig nieuwjaar namens de Berrybrothers! Ga je een mooi kerstgerecht maken met ons zacht fruit? Tag ons dan #Berrybrothers #Iloveyouberrymuch

Gerco-Franciene-en-Nijs

Recente berichten

Nieuws, weetjes en feitjes over gezondheid en lifestyle

Scroll naar top